donderdag 18 maart 2010

Op Photoshoples (deel 2)

De les is een half uurtje verhuisd naar 8 uur. Waarom weet ik niet, maar dat maakt niet uit. J. doet aan het South Beach dieet. Waarom weet ik, maar ik snap het niet. Gevolg was in ieder geval dat ze door honger en hunkering lichtelijk geïrriteerd werd toen ik nog even een peuk wilde roken. Maar 5 minuten later begonnen we vol enthousiasme aan les 2: foto bewerken.

Iedereen was aanwezig. S. en ik deelden een laptop en de andere chicksters volgden via Skype. We begonnen met de vraag: Wat zijn pixels? “Die vierkantjes…?” zeiden we twijfelend. En dat klopte! Waren we toch geen Total N00bs. Vervolgens leerden we wat de juiste resoluties zijn voor web en voor print, dat RGB webkleuren zijn en CMYK drukkleuren.

Toen een korte uitleg over de verschillende bestandssoorten:
- BMP is plat, te vergelijken met een Paintbestand,
- Gif slaat de boel op als pixels met een lelijk gevolg, hoewel het wel veel gebruikt wordt voor simpele animaties zoals smilies.
- EPS is voor drukwerk, “voor als je het heel mooi wilt drukken”, zo slaat Illustrator het vaak vanzelf op als EPS.
- Jpeg is de meest gangbare soort. Maakt van een Psbestand een compressed photosize wat betekent dat alles geminimaliseerd wordt.
- PNG is van oorsprong een Mac formaat en alles wordt geoptimaliseerd voor een klein formaat en transparante lagen worden behouden…

…..Snappie?

En toen kwam het leuke van de les: zelf doen! Met door J, uitgekozen afbeeldingen leerden we transformen, skewen, rotaten, warpen, flippen, distorten en content aware scalen. Maar daar moesten we niet helemaal op los gaan, want, zei J.: “een mens kan dikker worden!”



Over op een andere foto waar we verder gingen met automatische correcties, bijvoorbeeld als je niet tevreden bent met de kleur van je gezicht. Maar: “Wil niet zeggen dat je er meteen uitziet alsof je een maand op Aruba bent geweest.”

Over op brightness “Let op fluorescerende kleding”, richting kleuren levels, channels, layers, curves, gradient, exposure en hue/saturation. Dat laatste is het veranderen van bepaalde kleurgebieden. Fantastisch!

En toen het echte werk. Uitsnijden met de Magic Lasso, plakken in een andere afbeelding en….spelen maar! Color burn, blending options, Bevel and Emboss, color overlay, stroke, bladiebladiebla. S. en ik gingen los. “I feel like God” schreef ik in m’n notitieblokje.



De les liep weer uit, deze keer niet vanwege de overvloed aan vragen van mijn kant. Hoewel ik wel blij was dat iemand ze stelde. Ik heb nu al zin in mijn huiswerk: een evenwichtige collage van 1024 x 768 pixels met minimaal 5 verschillende lagen.

Daarover meer de volgende keer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten