donderdag 14 mei 2009

100 en 1 vrienden

Een vriend is volgens VanDale een persoon waarmee men door gevoelens van genegenheid is verbonden. Genegenheid is overigens goedgunstige gezindheid; liefde. Goedgunstige gezindheid is dan weer breed te interpreteren. Net als de betekenis van “vrienden”. Dankzij internet en zijn zogenaamde sociale netwerken. Zogenaamd: ten onrechte die naam dragend.

Mijn zogenaamde sociale netwerk op Hyves heeft een paar dagen geleden de 101 bereikt. Belachelijk veel, vind ik. Voor Hyves begrippen is dat echter a-sociaal, want de meeste Hyvers hebben maar liefst 400 vrienden of zelfs 1000 en meer. Ongelooflijk! Daar gaan de intieme verjaardagsborrels in huiselijke kring. Met dank aan al die “vrienden”. Lekker sociaal.

Een mens kan geen 100, 1000 of meer vrienden hebben. Geen echte in ieder geval. Het is nep. “Heb je al gezien hoe sociaal ik ben met al mijn vrienden!” Hyves behoort tot de online sociale netwerken. Hoewel ik goed begrijp waarom Hyves ‘sociaal netwerk’ heet, is social media geen ideale benaming van de betekenis. Social media is kort gezegd: contacten leggen en informatie delen. Niets over vrienden, want social media is handig. Niet sociaal. Laten we het dus handige media noemen ofzo, in ieder geval niet sociaal. Het klinkt misschien minder vriendelijk, maar het is wel zoals het is. Net als met echte vrienden.

Trouwens, is informatie delen zoals we het nu doen sociaal? Het heeft meer weg van: “kijk mij eens, ik heb ook iets te zeggen!” Ik ben nu met mijn 101 vrienden dus ook rete sociaal bezig. Eigenlijk houd ik gewoon van schrijven, is dit goed voor mijn schrijfkunsten en hoop ik dat de juiste mensen dit lezen. Handig dus. Niet sociaal.

1 opmerking:

  1. Leuk stukje Charles, uiteraard heb ik wel wat opmerkingen ;)

    Het blijft altijd een misvatting dat social media zelf sociaal is, de mensen die het gebruiken zijn sociaal. Social media doet niks anders dat dit 'sociale' faciliteren, de mensen doen het uiteindelijk zelf.

    Dus als Hyves het 'vrienden' noemt, prima! Maar dat is afhankelijk van hoe het gebruikt wordt. Er bestaat ook nog iets als sociale druk. Stel je voor dat je offline wordt aangesproken op het feit dat je een 'vriendschap' niet hebt geaccepteerd op Hyves..?

    Vergeet niet dat het woord 'social media' vooral uit het contrast komt van hoe het daar voor was, compleet geen interactiviteit mogelijk, dus ook niet sociaal. Uiteindelijk komt het er op neer dat het interactieve media is, de mogelijkheid is er om interactief te zijn met het medium (internet) en daardoor sociaal te kunnen zijn.

    Maar ja, omdat het beestje een naam moet hebben, heeft het ooit deze naam gekregen :)

    BeantwoordenVerwijderen