maandag 10 mei 2010

Zelfcomplexen en andere onzinnigheden

Een tijdje geleden gingen A. en ik winkelen. Toen ik een leuke broek had gevonden, was ‘ie ondanks de kleine maat toch nog te groot. Uit frustratie riep ik: “Hey A, moet je zien” en ik trok zo de gesloten broek van mijn kont af. Zij reageerde: “Nou, dat is helemaal niet leuk voor mij, hoor.” Waarop ik reageerde: “Nee, voor mij ook niet.” Waarna we beide enigszins gepikeerd weer in ons pashokje verdwenen. Wij delen een onzekerheid om tegenovergestelde redenen.

Iets anders: mijn vriendin M. Lang, blond en lekker. Ze zit vol leven en krijgt mannelijke aandacht waar menig vrouw jaloers op is. Zij heeft grote voeten. Daar kan ze niks aan doen, maar toch kan er geen schoen gepast worden zonder de vraag: “lijken mijn voeten hier groot in?”

Dan P. Uit Indonesië en laatst op bezoek. Erg donker van zichzelf en loopt, net als vele andere Indonesiërs, het liefst de hele dag in de schaduw. Want daar is wit de mode, zoals bruin hier de mode is. Maar waar wij half naakt vechten om een plekje in de zon om te voldoen aan schoonheidsidealen, heeft de wens van P. om wit te zijn niet alleen te maken met smaak. Want in Indonesië is een bruine huidskleur nog steeds de kleur van de minderbedeelden en dus van de mindere klasse. Het ontwijken van de zon is voor P. dus wel van een iets andere orde.

Toch is het onzinnig. En iedereen die ik ken heeft “uiterlijke” zelfcomplexen, onzekerheden, obsessies, whatever. De meeste hebben er meer schijt aan dan last van, maar het blijft onzinnig. Het feit dat P. misschien een meer legitieme reden heeft voor haar onzekerheid, bewijst dat juist. Het is maar net waar je woont, met wie je omgaat en welke zanger of zangeres een hit heeft. Onzinnig, dus.

Ik ben klein, heb geen kont zoals je wel begrepen zult hebben, wel een bril vanwege beschadigde ogen die ik te nietszeggend vind, ik weeg niet veel, maar het mag wel strakker, God had geen zin meer toen hij bij mijn wenkbrauwen kwam, ik heb lelijke voeten, dikke vingers, striae op mijn heupen en mijn haar is te dun. Maar weet je, ik ben gek op mijn onzinnigheden.

Meestal.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten