maandag 3 mei 2010

Google's optimalisatie vs Google optimalisatie

Via Twitter werd ik vandaag op deze blogpost gewezen. Het gaat over de optimalisatie van Google met betrekking tot het aanbieden van zoekresultaten en het gevolg daarvan op de ranking van websites. Kort gezegd: Google wordt taalpurist en websites de dupe.

Waar je namelijk eerst nog slim kon inspelen op misspellingen en “nieuwe” spellingen, biedt Google nu alleen de juist gespelde zoekresultaten aan. Ook al zocht je op een misspelling of “nieuwe” spelling (bureau vs buro). Wanneer je als bedrijf daar slim op in hebt gezet, kom je dus bedrogen uit.

Als een schooljuf lijkt Google straffen uit te delen aan de websites die inzetten op spelfouten. Tegelijkertijd leert zij de internetgebruiker correct spellen. Wat op zich een mooie gedachte is. Echter, Google gaat uit van de officiƫle spelling. Nieuwe spelling, die nog niet als officieel wordt gezien maar wel correct is, ziet zij als spelfout.

Dat is niet alleen oneerlijk. Het is ook jammer. Want het leuke aan SEO is juist het taalspelletje om je taalkundig omhoog te werken. Het zou zonde zijn als Google daar niet de kunst van zou waarderen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten