woensdag 7 april 2010

Van eBook tot iPad

Hij was er! De iPad. Gisteravond op de Ipan-avond: "Van e-Book tot iPad". Vers opgehaald uit Boston door Marco van a FrogLeap. Zijn collega Bart, die minstens net zo stond te stuiteren van enthousiasme, was niet mee. Hij sloot de langverwachte iPad pas op Schiphol in zijn armen. "Mijn vader is er blij mee", zei Marco. Voor nerds zoals wij, is de iPad blijkbaar meer een hebbedingetje.

Dat meer mensen tot deze conclusie kwamen, bleek al aan het begin van de discussie. De iPad is een exraatje dat goed past tussen je gadgets. Mits je 500 a 600 euro over hebt, natuurlijk. Het lezen op de iPad is ook niet zo prettig. Niet zo prettig als op een e-Reader in ieder geval. De iPad ging vervolgens de zaal door en werd niet meer echt besproken.

Het panel: Erik van e-book.nl, Johan van My BeBook, Gonny van de iPhoneclub en Joris van Sanoma Digital discussieerden onder leiding van Vincent Everts vooral over de toekomst van e-Books, e-Readers en de businessmodellen.



Joris vond dat een nieuwe ontwikkeling niet de ondergang van de oude hoefde te betekenen, Johan benadrukte de voordelen van een BeBook (minder ruimte nodig voor boeken = meer ruimte voor de schoenen van je vriendin), Erik romantiseerde het "boeken-lezen" en allen waren ze het erover eens dat e-books/e-magazines op e-Readers veel interactieve mogelijkheden bieden. Mogelijkheden voor de adverteerder, want of de consument nou echt zit te wachten op een boek vol bewegende plaatjes is nog maar de vraag.

Ik weet in ieder geval dat ik geen behoefte heb aan al die interactieve mogelijkheden op een e-Reader. Ik zou best een iPad willen hebben, als hebbeding, want ook ik ben een nerd. Maar een boek lezen doe ik in een echt boek. Zonder advertenties of bewegende plaatjes. Die verstoren niet alleen het verhaal, maar ook mijn fantasie. Ik wil zelf bedenken hoe de wereld van het boek eruit ziet. Dat is het mooie van een boek lezen. De essentie misschien. In een magazine is het minder storend, maar laat me lekker lezen. Als ik interactiviteit wil, ga ik wel naar de website.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten