dinsdag 2 juli 2013

Dat kan jouw buik zijn!

Ongevraagd stond ze daar, op mijn Facebook. Plotseling, zwijgend, alsof ze een geheime boodschap had die alleen met suggestief zwijgen kon worden overgebracht. Een glanzende vrouwentorso, brons met sixpack, of waren het er acht? ‘Women’s Health’ stond erboven ’10 ways for great abs’. Ah! Boodschap overgekomen.

Foto: womenhealthwebsites.com



















Ik vind dat niet leuk. Zo’n glossy sixpack tussen posts als “Mn nieuwe schoenen nat #bah #regen” en “Ventje vindt je status leuk”. Toegegeven, de posts van mijn vriendinnen vind ik ook niet altijd leuk, maar ik heb zelf om die onzin gevraagd. Om een bronzen sixpack van Women’s Health niet. En niet meteen denken dat ik jaloers ben, omdat ik zelf op de bank een Cornetto aan het eten was. Je kunt namelijk niet jaloers zijn op een anoniem lonkende sixpack zonder hoofd.

Dat doen ze dan weer slim, want het gaat niet om het totale plaatje met mooi haar en de laatste mode. Daar kun je inderdaad jaloers op zijn, maar je legt je er ook snel bij neer dat jij anders bent. In dit geval gaat het alleen om die sixpack, die buik zonder vet, strak velletje en in het geheel hooggespannen. Net als je verwachtingen wanneer je begint met die ’10 ways for great abs’, want immers, dat kan jouw buik zijn!

Ik dacht het ook. Jaren geleden, toen ik nog niet die halve vrede had met het stukje lichaam dat tussen mijn borsten en heupen mooi natuurlijk zit te zijn. Toen werd ik wakker met 40 situps, dronk alleen zelf geperste fruitsappen en olijfolie, gooide zaadjes en gember door elke maaltijd, sportte 2 uur per dag: 1 uur cardio 1 uur bodypump en at eens wat vaker een eiwitje. Resultaat: een goede conditie, een strakker lichaam, maar geen sixpack. Waarom ik niet!? Ik had toch alle adviezen gevolgd, keurig elke dag die oefeningen gedaan? Jarenlang, echt waar, ik lieg niet. Dus waarom ik niet? Ik zal je vertellen waarom ik niet.

Het kost me teveel moeite. Begrijp me niet verkeerd. Ik dans, ik yoga, ik zwem en als er geen pak Cornetto’s in de vriezer ligt dat op moet, eet ik meer gezond dan ongezond. Maar mijn buik is de ene dag gevormd en de andere dag wat minder, meer zit er gewoon niet in. Natuurlijk zal Women’s Health mij er altijd van proberen te overtuigen dat die sixpack er echt heus ook voor mij inzit, maar ik heb geaccepteerd dat 1 sixpack bier gezonder is dan ’10 great ways’.

(Deze column schreef ik voor PinkBullets.nl)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten