zondag 19 juli 2009

Sorry

Soms betrap je jezelf op dingen waar je anderen om veroordeelt. Dan kom je er ineens achter dat jij (misschien) net zo bent. Hoewel jij vaak de enige bent die het opvalt, voelt het als een soort verraad. Hoogverraad. Van jezelf nog wel. Dan moet je echt even ‘sorry’ zeggen. Tegen jezelf en tegen iedereen die het niet is opgevallen.

Aandacht, bevestiging en geduld. Dat was mijn advies aan J.. J. valt op vrouwen, niet op mij wat ik best teleurstellend vind, en had vrouwelijk advies nodig. Vrouwen begijpen elkaar dus ook niet altijd. Aandacht, bevestiging en geduld. Een voor de hand liggend advies eigenlijk. Is dat niet wat alle vrouwen willen? Aandacht om de bevestiging, bevestiging om de aandacht en geduld vanwege de emotionele strubbelingen die de eerste twee teweegbrengen. Typisch vrouwen, dacht ik.

Het verschil tussen mannen en vrouwen zet mij altijd aan het denken. Voorop gesteld dat zij aan elkaar gelijk zijn, is het verschil tussen beide heel mooi. Ik vind het wel leuk als blijkt dat iets ‘typisch’ is. Aan de andere kant vind ik mensen echt dom als zij met een zelfingenomen toontje een vooroordeel over vrouwen of mannen verkondigen. Kortzichtig vind ik dat. Net als met alle vooroordelen.

Aandacht, bevestiging en geduld is niet iets wat ‘typisch’ vrouwen willen. Mannen willen hetzelfde, alleen doen zij daar, kort gezegd, minder moeilijk over. Ik merk het wel eens bij B. Dan merk ik dat hij ook behoefte heeft aan een dag gewoon samen zijn wanneer we daar een tijdje te druk voor zijn geweest. En hij wil ook weten wat ik voor hem voel. Hij vraagt er alleen niet expliciet om. Bij hem lijkt een knuffel genoeg, terwijl ik hem letterlijk vraag of hij me nog wel leuk vind. Mannen zijn sneller tevreden, misschien.

Mijn advies aan J. was een goed advies, en niet alleen voor deze situatie. In alle relaties kom je met aandacht, bevestiging en geduld een heel eind. Het is een relatieadvies voor het leven van een vrouw en van een man. Heel kortzichtig van mij om dat ‘typisch vrouwen’ te vinden.

Sorry.

3 opmerkingen:

  1. Ik vind het helemaal niet gek dat je "typisch vrouwen" denkt. Dat is toch ook zo? Vrouwen zijn toch ook ingewikkelder dan mannen? Ja, ik generaliseer. Maar waarom zou ik dat laten? We hoeven niet roomser te zijn dan de paus, we hoeven niet te doen alsof iets er niet is omdat we geen vooroordelen mogen hebben van onszelf. Zolang je maar niet al te stellig bent in je vooroordelen, maar rekening houdt met de mogelijkheid dat het nog anders kan zijn dan je dacht. Denk gewoon lekker wat je wilt. Over vrouwen. Of over het verschil tussen mannen en vrouwen. Ook al zeg jij van niet, het is er wel degelijk. Alleen de ene man is de ene man niet, net zo min als alle vrouwen gelijk zijn. En iedere relatie is anders. Ook tussen twee vrouwen of twee mannen. Gewoon omdat je met twee individuen te maken hebt. Dus ik snap deze blog niet helemaal geloof ik. Niet te hard zijn voor jezelf!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het beste advies krijg ik van jou, omdat ik als vrouw zijnde denk als een man... Alhoewel ik soms heel erg kan zeuren als een vrouw (hm is dit een vrouwelijk vooroordeel?)...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Jes: ja, maar dat mag. Vraag maar aan Lizzz
    :-) Ik vind trouwens dat we het alleenrecht op zeuren moeten krijgen!

    BeantwoordenVerwijderen