dinsdag 28 april 2009

NO Jillz

Jillz is een verfrissende appelcider en het nieuwe alternatief voor bier en wijn van Heineken. De reclame bestaat uit vier lekkere mannen, appels, water en Jillz. Op zich goede ingrediënten voor een fijne reclame waar vrouw en homo graag naar kijken. De campagne als geheel klopt ook. De reclame, de lekkere mannen in die reclame, het terugkomen van die lekkere mannen op de website, het beeld en de beleving. Een goede lancering voor een drankje als Jillz en haar doelgroep. Maar terwijl Heineken wacht totdat de glossy’s Jillz uitroepen tot hét drankje van deze zomer, zit ik met een enorm anticlimaxgevoel en het gevoel dat Heineken iets heel stoms doet.

Een cover van het nummer ‘Fresh’ van Kool & The Gang zet in. Vier knappe koppen lopen in een veld. Je denkt: “eindelijk een reclame met lekkere mannen!” Dan gebeurt er iets. Die ene bewoog toch niet echt zijn lippen op het woord ‘conversation’? Jawel. En het wordt steeds erger, want ze doen het alle vier! Playbacken. Een enorm anticlimaxgevoel dringt diep door in mijn systeem. Wat die vier knappe koppen met strakke sixpacks en gespierde basten ook doen. Ze kunnen appels plukken, appels schieten en kruiwagens tillen totdat ze er bij neervallen. En die verleidelijke Colgate smile maakt het ook niet goed. Zeker niet als je op die leeftijd als een boyband op de bar gaat staan dansen. Dat kan Take That ook niet. Dus hou op! Doe het jezelf en vooral mij niet aan! Playback niet, dans niet, kom gewoon halfnaakt in slow motion uit het water rijzen. En als je mij dan een drankje dat Jillz heet, wilt aanbieden. Prima. Just be your nice self, maar playback niet! Alsjeblieft!

Toch is er nog iets dat me dwarszit. Heineken doet iets stoms. Met de hoop dat het mijn anticlimaxgevoel zou wegnemen, ga ik naar de website. Een mooie frisse site die goed werkt en vriendelijk in gebruik is. Je kunt je mening geven, je inschrijven voor de ‘Jillzupdate’, zien waar ze Jillz verkopen en………je ontmoet Johnny, Silver, Game en Hunter. De hotties uit de commercial. Ieder vertelt je een verhaal over Jillz. Silver vertelt over de tap en Hunter over de ingrediënten. Leuk. Het anticlimaxgevoel lijkt te verminderen. Totdat Johnny zijn verhaal begint met ‘Hi gorgeous’, Hunter mij ‘goodlooking’ noemt, Game afsluit met een knuffel en Silver ‘See ya sugar’ roept. Ik ben er klaar mee. Het is zo zoet, zo verwijfd, zo tenenkrommend, zo nep, zo….. stom om te denken dat de niet-bierdrinkende vrouw of homo hier intrapt.

Jillz kiest duidelijk voor één uitstraling en dus ook voor één bijbehorende vrouw en/of homo. En daar stoor ik me aan. Is Jillz niet voor iedereen? Gemiste kans door ouderwets doelgroepsdenken, want als nooit-bierdrinker heb ik ineens heel veel zin in MANNELIJK BIER!!

9 opmerkingen:

  1. Ik moet zeggen dat de mannen van Jillz me iedere dag wel een ontbijtje mogen bezorgen. Ik ben het niet echt met je eens maar opinies daarin mogen verschillen. Ik vind het een goede zet van Heineken om eens een keer aan de vrouw te denken en niet alleen maar aan de man!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Daar heb je gelijk in. Met het drankje zelf is ook niets mis en ook niet dat ze nu eens aan de vrouw denken. Maar waarom moet het op deze manier? De mannen zijn het probleem niet, die morgen mij ook een ontbijtje komen brengen. Alleen niet playbackend. Het hoort over the top, dat is de bedoeling, maar daardoor richten ze zich duidelijk op een bepaalde doelgroep. Ze sluiten daarmee een grote groep, die best geinteresseerd is in zoiets als Jillz, uit. En dat lijkt me niet verstandig. Daarnaast......waarom playbacken? Ik was zo blij dat "wij" ook eens een reclame hadden om plat van te genieten....maken ze dr ineens een stelletje verwijfde nepmannen van....anticlimax...nog steeds.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. het blijft voor mij BIER!een echte vrouwendrank is de Coebergh Sparkle. fris van smaak met een mooie rode kleur

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vind Jillz geen bier, of bedoel je dat niet? Coebergh is inderdaad een echte vrouwendrank. Voor vrouwen die het niet kunnen hebben dat mannen naar tieten kijken. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wij willen Johnny!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Nou die silver mag wel een jillz komen brengen hmmmm

    BeantwoordenVerwijderen
  7. jilzz is totaal geen bier! vind het een heerlijke reclame, en ook wel echt een vrouwen drankje dus ze hebben de doelgroep tepakken

    ps.coeberg sparkle is niet tezuipen..

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Over smaak valt niet te twisten, maar als ik in mn jurkje en pumps iets te drinken bestel wil ik wel iets vrouwelijks. Jillz positioneert zich als een vrouwendrankje, maar vervolgens wordt t in een bierglas geserveerd... niet zo ladylike. Coebergh Sparkle is lekker fruitig en feestelijk en wordt in een mooi chique glas geserveerd.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoe heten ze in het echt !?

    BeantwoordenVerwijderen